Online marketing

Online marketing

Afgelopen week kwam ik een online marketeer tegen. Hij gaf mij een mooi inzicht in de manier waarop bedrijven de gegevens van Google kopen voor gerichte marketing. Na drie zoekopdrachten in Google willen bedrijven al meer dan een euro voor de privégegevens van deze bezoeker betalen. Vindt hij deze gerichte reclame ethisch verantwoord? Hij vindt het geen probleem, omdat zijn doelwit er bewust voor kiest om Google te gebruiken om te zoeken.

Hoewel ik geen enkel bezwaar heb tegen reclame, heeft deze ontmoeting me bewust gemaakt van het business model van de social media bedrijven. Als er geen controle is op hun klantenbestand, kunnen grote groepen mensen op een schadelijke manier beïnvloed worden. Vinden wij als maatschappij echt dat alles te koop is? Ook de beïnvloeding van grote groepen mensen? En wat heeft de AVG ons eigenlijk opgeleverd?

Een goed begin is om de digitale weerbaarheid van de jeugd te vergroten. Daarmee kunnen ze bewuster keuzes maken. Misschien volgt de politiek en daarna zelfs de social media platformen zelf.