De postcodeloterij

De postcodeloterij

In mijn brievenbus lag een brief van de Postcodeloterij. Ik sta al jaren in het bel-me-niet-register (en al hun opvolgers) en op mijn brievenbus een grote nee-nee sticker. Toch lukt het de postcodeloterij om mij te benaderen. Wel met een trucje. Want ik ben inderdaad “de bewoner van … …”

Zouden ze niet door hebben dat ik geen interesse heb in een lot? Of komen de signalen van onder meer de consumentenbond niet aan? Het is eigenlijk zo triest dat ik er een beetje om moet lachen. Maar wie in mijn omgeving heeft wel een lot? En waarom? Alleen om de spam van de postcodeloterij te stoppen? Misschien moet ik ook een lot kopen. Ben ik dan van die ellendige post af?

Online reclame

Maar hoe werkt dat eigenlijk online met reclame? Bedrijven kopen advertentieruimte bij partijen als Facebook of Google. De online reclame wordt geplaatst op de platformen van deze partijen, maar ook op commerciƫle websites. Als voorbeeld een link naar de plaatsen waar Facebook advertenties plaatst. Dit kan op hun eigen platform, maar ook op commerciƫle sites of in apps.

Een oplettende gebruiker zal zien dat de reclames meestal gericht zijn op jouw recente geschiedenis. Denk hierbij aan gelezen artikelen op social media, zoekgeschiedenis in je browser, maar ook de gegevens die websites verzamelen via de cookies. Hierdoor is er meer afwisseling in de berichten en wordt er gerichter reclame aangeboden.

Voor volwassenen is dit al best ingewikkeld. Kinderen kunnen hulp gebruiken om te leren omgaan met reclame. En zelfs als ze weten wat hoe reclame werkt, is het heel lastig om de verleiding te weerstaan.