Mijn worsteling met Privacy

Mijn worsteling met Privacy

Al maanden ben ik van plan een blog over privacy te schrijven. Zelf heb ik de strijd om mijn privacy opgegeven. Deels omdat ons leven langzaam verplaatst van papier naar internet. Daarnaast vraagt een eigen bedrijf ook om meer online aanwezigheid, en daarmee ook minder privacy. Voor mij betekent dit dat je onder andere een foto van me ziet als je naar me zoekt op internet. Social Media profielen, noodzakelijk voor mijn werk als mediacoach, heb ik niet volledig dichtgezet. Ook om te kijken wat het effect hiervan is.

Mijn dubbele gevoel gaat vooral over de manier waarop we in Nederland worstelen met privacy, en meer specifiek met AVG. Nederlandse bedrijven, scholen en verenigingen hanteren een regime waarbij niks meer mag, of doen dat niet, maar dan met heel veel schaamte. Daarentegen blijven de Social Media bedrijven en webwinkels onbeperkt doorgaan met het verzamelen en doorverkopen van onze gegevens.

Misschien begrijp je met deze twee voorbeelden waarom ik het niet meer begrijp. John de Mol heeft zijn rechtszaak tegen Facebook gewonnen. Kort door de bocht mag Facebook geen misleidende Bitcoin advertenties vertonen met de Mol. Facebook geeft aan dit verbod niet te kunnen uitvoeren. Mijn vraag is dan: Waarom niet? Ik denk dat Facebook het wel kan. En het ook zou doen als ze meer belang zouden hebben bij de privacy en de rechten van zijn gebruikers.

Mijn verbazing was pas echt groot toen ik de uitkomst van de Big Brother Awards hoorde. Niet omdat ik een enorm vertrouwen heb in de manier waarop onze overheid met onze gegevens omgaat. Vooral om de keuze van de winnaar. Sander Dekker heeft een initiatief gestart om een van onze grootste maatschappelijke problemen op te pakken: De stapeling van schulden. Hoe is het mogelijk dat juist dit project de Big Brother Award wint? Dit project gebruikt Big Data om de zwaksten in de maatschappij te helpen. Volgens mij zijn ze zelfs bij Bits of Freedom de weg een beetje kwijt.

Maar hoe nu verder? Het zou goed zijn als er meer kennis komt over de principes van Big Data en Privacy. De komende tijd zullen we met elkaar hard moeten werken om onze kennis over Big Data en algoritmes te verhogen. Deze kennis verhoogt onze digitale weerbaarheid. In de toekomst zal het succes van organisaties afhankelijk zijn van het vermogen informatie goed te interpreteren. De toeslagfraude bij de kindertoeslag is een voorbeeld waar we veel van kunnen leren.

Daarnaast zou het mooi zijn als de wetgever zich realiseert dat de offline en online wereld voor delen hetzelfde benaderd kunnen worden. Waarom wordt oplichting (of diefstal) op internet anders behandeld dan offline oplichting? Vanuit deze redenering zou Facebook ook strafrechtelijk vervolgd kunnen worden voor het faciliteren van grootschalige fraude. Het doorverkopen van gegevens van gebruikersdata is in deze vergelijking het grote broertje van de katvangers, die hun bankpas beschikbaar stellen voor criminelen om contact geld op te nemen.